In 2025 gaat er veel veranderen in de Nederlandse logistieke sector. Van emissievrije zones tot de inzet van kunstmatige intelligentie (AI). Deze trends en nieuwe regelgeving veranderen de manier van leveren en transporteren. In dit blog bespreken we zeven belangrijke logistieke ontwikkelingen zodat u op de hoogte bent van de nieuwste trends.
1. Emissievrije zones in Nederlandse steden
Op 1 januari 2025 voeren 14 Nederlandse steden emissievrije zones in. Ondanks een vertraging in het besluit vorig jaar, gaat het toch door. Gemeenten die al goed voorbereid waren, zien grote voordelen in minder verkeer en lagere CO2-uitstoot. Andere steden hebben ook concrete plannen, maar de data voor de invoering zijn nog niet allemaal vastgesteld. De zones betekenen dat uw leveringen alleen nog binnen bepaalde tijdvakken of met zero-emissie voertuigen mogelijk zijn. Dit kan leiden tot extra overslag naar lokale hubs, wat vertraging en hogere kosten met zich meebrengt. Meer weten over welke steden meedoen? Bekijk opwegnaarzes.nl of lees ons uitgebreide blog over zero- emissiezones.
2: Elektrisch rijden
De TCO (Total Cost of Ownership) van elektrische busjes komt in de buurt van dieselmotoren. Toch blijven er beperkingen. Voor langere ritten is elektrisch rijden nog niet altijd haalbaar vanwege laadtijden en het risico op vertragingen. Waar JBM bij een adhoc opdracht snel het dichtstbijzijnde voertuig in wilt zetten, is die flexibiliteit met elektrische voertuigen soms moeilijker te realiseren. Daarnaast ondervinden we op sommige locaties een tekort aan stroomcapaciteit van de netbeheerder. Dit dwingt ons om de voertuigen beurtelings ’s nachts op te laden, wat de opschaling van ons elektrisch wagenpark beperkt.
3: Risicogedreven logistiek
Goederenstromen volgen al decennialang dezelfde route over de wereld. Deze zijn ooit geoptimaliseerd op basis van aanlevertijden, tijdzones, vliegtijden en vraag naar vervoer. Af en toe moet er iets veranderd worden, bijvoorbeeld als je niet meer over een bepaald land mag vliegen. Door de wereldwijde onrust moet deze logistieke puzzel steeds vaker opnieuw gelegd worden. Het is een systeem waarin elke verandering ergens anders invloed heeft. Nieuwe regelgeving, veranderende visies op duurzaamheid en gewijzigde klantwensen vragen om aandacht en bieden ook nieuwe kansen.
4: Meer lokale productie en fulfilment
De afgelopen jaren is de Europese markt gevuld met goedkopere producten uit Azië. Sinds kort zijn er strengere regels ingevoerd voor productveiligheid, wat betekent dat professionele handelaren nu een productverantwoordelijke binnen de EU moeten aanwijzen. Om de impact van de nieuwe Europese wetgeving te beperken, openen bedrijven die eerder in Azië produceerden steeds vaker productie- of fulfilmentlocaties binnen de EU. Zo kunnen zij de naleving van de regelgeving efficiënter organiseren. Hoewel de wet haar doel in veel gevallen bereikt, blijft er via particulieren die rechtstreeks importeren vaak een deel van de producten buiten het systeem vallen.
5: AI in de logistieke wereld
Tot voor kort werden zendingen uit het buitenland onder een bepaalde waarde niet gecontroleerd. Nu vallen alle zendingen onder de controleplicht van de douane. Dit leidt tot extra werk en vertragingen in de importketen, met risico’s voor de leverzekerheid. De douane gebruikt daarom AI om steekproeven efficiënter te maken.
Artificial Intelligence helpt om een groter aanbod snel te verwerken zonder in te leveren op resultaat. Het kan zorgen voor vollere vrachtwagens, minder files en lagere kosten. AI-systemen zijn zelflerend en kunnen daarom ongewenste bijeffecten hebben. Daarom zijn er altijd controles nodig, wat de snelheid van de ontwikkeling vertraagt. We zijn benieuwd waar we eind dit jaar staan!
6: Rapporteren van CO2-uitstoot
De CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) verplicht grotere bedrijven om te rapporteren over de CO2-uitstoot in hun keten, inclusief die van leveranciers en klanten. Hoewel deze verplichting nu alleen voor grote bedrijven geldt, zullen ook kleinere bedrijven in de toekomst gegevens moeten aanleveren aan hun grote klanten.
JBM registreert de CO2-uitstoot volgens de gestelde normen en kan deze op verzoek leveren.
7: Afhandeling van zware pakketten
Vanuit de Arbowet zijn er altijd regels geweest voor de omgang met zwaardere pakketten. In 2024 heeft de inspectie meerdere sorteercentra bezocht om te kijken hoe dit in de praktijk gaat. Sommige centra hanteren een limiet van 23 kg en anderen 31,5 kg. Dit zorgt voor onduidelijkheid en het kan onveilige situaties opleveren.
JBM hoopt dat deze onderzoeken duidelijke richtlijnen opleveren, zodat er minder ruimte is voor verschillende interpretaties. In Duitsland geldt dat pakketten zwaarder dan 10 of 20 kg een kenteken moeten hebben. Voor Nederland zijn de exacte grenzen nog niet vastgesteld, maar zodra een pakket een bepaald gewicht overschrijdt, moeten er tilhulpmiddelen worden ingezet. Voor onze klanten betekent dit dat zwaardere pakketten meer aandacht en tijd vergen. Daarnaast zijn er extra investeringen nodig voor hulpmiddelen en de opleiding van medewerkers. Dit brengt extra kosten met zich mee.
JBM als jouw logistieke partner voor 2025
De logistieke sector staat in 2025 voor grote veranderingen, van nieuwe wet- en regelgeving tot technologische innovaties die de manier van leveren en transporteren transformeren. Bij JBM zijn we er klaar voor om jou te ondersteunen bij deze veranderingen. Of het nu gaat om emissievrije zones, elektrisch vervoer of het naleven van nieuwe regelgeving. Wij zijn jouw betrouwbare partner in de logistiek. Samen zorgen we ervoor dat jouw zendingen op tijd, veilig en duurzaam aankomen.