Samen met Goederenhubs werkt JBM aan een lagere emissie in de binnensteden. Goederenhubs heeft distributiepunten aan de randen van de grote steden. Daar brengen diverse vervoerders met eindbestemming binnenstad, hun goederen. Vervolgens verzorgt Goederenhubs samen met haar partners de ‘last mile’.

Waarom goederenhubs

Voor het bevoorraden van winkels rijden veel leveranciers met een vrachtwagen of een bus de binnenstad in. Dat zorgt voor grote drukte in de smalle straten. En juist dat laatste stukje kost de chauffeurs veel tijd. Plus dat al die verkeersbewegingen voor verkeersopstoppingen en extra uitstoot zorgen. Daarom brengen deze leveranciers hun leveringen bij een hub aan de rand van de stad, vlakbij de snelweg. En bezorgt Goederenhubs al die verschillende leveringen in één keer bij de winkel. Waarbij ze zoveel mogelijk gebruik maken van elektrisch vervoer.

Efficiënt en beter voor het milieu

Ook JBM maakt voor zijn zakelijke pakketdienst gebruik van Goederenhubs. Omdat dit efficiënt is en beter voor het milieu. Voor de koeriersdienst werken hubs niet, omdat die zendingen nu eenmaal tijdskritisch zijn. En vaak moeten de koeriersleveringen op een bepaalde manier aangeboden worden. Maar voor de bezorging van pakketten, pallets, rolkarren en losse goederen, werkt dit geweldig. Het is een win-situatie voor iedereen.

Een eigen hub in Zoeterwoude

Het leuke is dat JBM voor zijn logistieke netwerk gebruik maakt van hubs. Maar dat JBM zelf ook zo’n hub is. In ons logistiek centrum in Zoeterwoude verzamelen we de leveringen voor de Leidse binnenstad. Met elektrisch vervoer leveren we ze dezelfde dag nog uit. Onze Leidse klanten vinden dat erg fijn. Want er komt nu nog maar 1 chauffeur langs, in plaats van meerdere chauffeurs over de dag verspreid.

Samenwerking met JBM

Frenk Verzandvoort van Goederenhubs is blij met de samenwerking met JBM. “Ze denken heel goed mee over hoe we het netwerk verder kunnen verbeteren. En binnenkort starten we ook een samenwerking voor Meppel, waarbij Circuit Sneltransport de hubfunctie op zich neemt. Dat geeft wel aan hoe goed onze samenwerking is. Uiteraard zijn we ook bezig om synergie in de aanvoerlijnen naar de verschillende hubs te krijgen. Ook daar is de nodige milieuwinst te behalen.”

De toekomst

Goederenhubs heeft nu 16 locaties aan de randen van de grote steden. Dat moeten er in 2025 30 stuks worden als antwoord op de milieuambities van de overheid en de betreffende gemeenten. Om zo samen met onder andere JBM Koeriers en Circuit Sneltransport, maar ook met gemeentes en andere vervoerders, te werken aan schonere en bereikbaardere binnensteden.