Eind juni kregen we bij JBM Koeriers hoog bezoek. Een onafhankelijke deskundige kwam beoordelen of we voldoen aan de normen die ISO stelt aan Kwaliteit en Milieu. Deze keer hadden we het zo goed voor elkaar dat we geslaagd zijn zonder opmerkingen of aantekeningen.

Wat houdt ISO in?

Het is natuurlijk fantastisch nieuws, maar wat houdt het precies in? Als klant heeft u natuurlijk belang bij een voorspelbare dienstverlening. Een belangrijk adagium is dan: Zeg wat je doet. Doe wat je zegt. En laat zien wat je doet.

Zeg wat je doet. Doe wat je zegt. En laat zien wat je doet

Zo wordt er vanuit het kwaliteitsperspectief gekeken naar het proces. Hier staat ISO9001 voor. Is de geleverde kwaliteit goed? De ISO14001 gaat over de milieuprestaties. Op basis van zelf gedefinieerde doelstellingen proberen wij constant te verbeteren. En omdat het een externe check is, levert het soms nieuwe inzichten op. En een certificaat is een stuk betrouwbaarder dan wanneer we het over onszelf moeten zeggen.

Milieu

Vervoerders worden nog vaak gezien als milieuvervuilers. Echter zijn er in vrijwel iedere bedrijfstak activiteiten aan te wijzen die milieuschade veroorzaken. Het gaat erom hoe je er als bedrijf mee omgaat.

Wij willen er als bedrijf zoveel mogelijk aan doen om milieuschade terug te dringen. In de logistieke branche wordt vaak gekeken naar de CO2-uitstoot die zij veroorzaakt. Om de CO2-uitstoot zo klein mogelijk te houden hebben we enkelen maatregelen getroffen. Zo geven we bijvoorbeeld rijstijltrainingen, vervangen we oudere voertuigen voor nieuwe die minder uitstoot veroorzaken, maken we een CO2-efficiente rittenplanning en beladen we onze wagens zo milieu-effectief mogelijk.

We hebben uw hulp nodig

Uiteindelijk zijn we slechts de vervoerder. En zijn we afhankelijk van onze klanten. Het beperken van de CO2-uitstoot moeten we dan ook altijd samen met onze klanten doen. Helpt u mee?

ISO certificaat JBM

We vervoeren liever geen lucht

We kennen allemaal het verschil tussen een keuken van IKEA en een keukenspeciaalzaak. Waar de eerste in het design en de verpakking al probeert alle lucht uit de verpakking te kloppen, offreert de keukenspeciaalzaak mij met één vrachtwagen en één grote bus te komen “omdat alle kastjes al in elkaar zitten”. Hier wordt een hoop lucht verplaatst. Of de tuinmeubelenzaak die picknicktafels liet maken. Keurig in elkaar om ruimte te sparen, maar wel 123cm breed. Als het 120cm was geweest paste het op een pallet en dat scheelt een hoop loze ruimte en dus geld en CO2.

Soms kan het niet anders

Nou kan het natuurlijk niet altijd anders. Maar zoiets zou altijd een bewuste beslissing moeten zijn en niet een samenloop van verschillende specialisten die allemaal het eigen stukje proces proberen te optimaliseren. Het gaat om het eindresultaat. Daarmee is de CO2 uitstoot niet alleen een zaak van de vervoerder. De verlader (verzender of klant) hebben er ook een belangrijke rol in. Het is uiteindelijk primair de CO2 die vanuit verzendgedrag veroorzaakt wordt.

Wij helpen u graag veranderen

Binnen onze eigen bedrijfsprocessen proberen we hierin zo goed mogelijk te sturen. We zien het ook als onze rol om onze klanten te helpen het elke dag beter te doen door u goed te adviseren. Voor vragen of advies kan u dus altijd contact met ons opnemen.

Heeft u hier weleens over nagedacht?

  • Heeft u wel eens nagedacht over CO2 compensatie?
  • Als u weet wat uw CO2 uitstoot u kost aan compensatie, helpt u dat dan in het nemen van maatregelen?
  • Bent u bereid een vrijwillige CO2-compensatie te betalen op uw verzendingen?

Wilt u hierover eens van gedachten wisselen? Neem contact met ons op en maak een afspraak.