We laten graag onze klanten aan het woord. Vandaag spreken we met Erik van Polanen, Directeur van Verhoeven WijnDC.

Een klant van ons zusterbedrijf Circuit Sneltransport.

Logistiek dienstverlening voor de wijnbranche

Ik ben directeur/eigenaar van Verhoeven WijnDC en al weer heel wat jaren zelf werkgever. WijnDC Verhoeven is een middelgroot logistiek bedrijf dat zich volledig toelegt op logistiek dienstverlening voor de wijnbranche. Verhoeven is een bedrijf met veel historie, in de jaren ‘6o, ’70 en ’80 van de vorige eeuw zijn we sterk gegroeid als huisvervoerder voor bekende Tilburgse wijnimporteurs als Verbunt en Andre Kerstens. Al in een vroeg stadium werden ook particulieren/consumenten beleverd, een van de eerste bedrijven die dit op basis van mailings (post!) deed was De Nederlandse Wijnbeurs. Dit was eind jaren 80 en begin jaren 90 nog heel bijzonder. De Nederlandse Wijnbeurs had toentertijd bijna de hele particuliere wijnmarkt in Nederland in handen en was voor Verhoeven met honderden distributiezendingen per dag een belangrijke klant. Ook het halen van de wijn bij de wijnboeren deed Verhoeven toen nog in eigen beheer, met wekelijks dik 50 internationale wagens in Frankrijk, Spanje en Italië.

De internationale zendingen gaan nog wel in onze regie maar het feitelijke transport wordt uitbesteed aan enkele vaste partners.

Logistieke one-stop-shop voor de wijnbranche

Na enkele jaren directeur te zijn geweest bij een middelgroot transportbedrijf in de buurt van Tilburg, ben ik in 1995 met een expeditiekantoor begonnen en heb hier kort daarna een transportbedrijf gespecialiseerd op transporten naar en vanuit Noord Engeland aan toegevoegd. In het jaar 2000 heb ik Verhoeven overgenomen van de toenmalig eigenaar en “WijnDC” aan de naam toegevoegd om het specialisme meer te benadrukken. De internationale zendingen gaan nog wel in onze regie maar het feitelijke transport wordt uitbesteed aan enkele vaste partners. Momenteel beschikken we over een kleine 4000 m2 opslagruimte voor de opslag van wijnen, werken voor ongeveer 80 importeurs en bieden een logistieke one-stop-shop voor de wijnbranche.

Voor belevering van de Noordelijke provincies is altijd al samengewerkt met een partner, sinds vorig jaar is dit Circuit Sneltransport te Meppel, de samenwerking verloopt tot nu toe prima.

Hoe komt u in dit vak terecht?

Erik van Polanen

Per toeval, ik werd uitgeloot voor de Sportacademie en wilde het jaar daarna een nieuwe poging wagen. Voor het “tussenjaar” heb ik een baantje gezocht en bij de eerste de beste sollicitatie aangenomen bij Van Gend&Loos Tilburg. Je raadt het al, de Sportacademie is het voor mij niet geworden en tot de dag van vandaag houd ik me (nog altijd met plezier) met logistiek bezig.

Wat drijft u als u niet aan het werk bent?

We hebben een huisje in Zeeland, daar ben ik erg graag, als het even kan met het hele gezin. Heb niet zo veel tijd om er naar toe te gaan maar dat maakt de keren dat ik er ben wel extra aangenaam.

Hybride Mercedes C klasse

Omdat we een logistiek bedrijf zijn, zijn we toch even nieuwsgierig. Wat voor auto rijdt u? Ik rij een hybride Mercedes C klasse. Woon-werk kan elektrisch, maar verder is de actieradius elektrisch beperkt. Snelwegritten gaan altijd op de benzinemotor. Ik rijd wekelijks naar onze vestiging in Maastricht en voor dit soort ritten is de Mercedes natuurlijk een perfecte wagen. Voor deze Mercedes heb ik altijd BMW gereden, ik mis de sportieve rijeigenschappen van BMW toch wel enigszins.

Circuit Sneltransport fungeert als HUB

Met Circuit Sneltransport zijn we de samenwerking aangegaan om de leveringen in Noord- en Oost Nederland te verzorgen. In de vroege ochtend leveren we de zendingen op de HUB aan. Circuit Sneltransport distribueert deze nog diezelfde dag naar de klanten, dat kunnen particulieren maar ook restaurants of wijnspeciaalzaken zijn. Dozen met flessen wijn afleveren is geen doorsnee werk, extra aandacht is vereist om de kans op breuk zo klein mogelijk te houden en als er meerdere dozen geleverd moeten worden dan is er een steekwagen nodig.

Continuïteit en betrouwbaarheid

Continuïteit en betrouwbaarheid vind ik belangrijk in het zakendoen. We moeten weten wat we aan elkaar hebben en op elkaar kunnen vertrouwen. De ene keer doet Circuit wat extra’s en de andere keer doet Verhoeven wat extra’s, dit in de juiste balans en met steeds als gezamenlijk doel een optimaal resultaat.