Pakket kwijt of niet bezorgd? Zo pakt u het aan

Pakket kwijt of niet bezorgd? Zo pakt u het aan

Onze koeriers doen hun best om uw pakketten netjes en op tijd te bezorgen. Toch kan het weleens voorkomen dat een pakket zoekraakt of niet bezorgd wordt. In deze blog leggen we uit welke stappen u kunt nemen, welke rechten u heeft en hoe JBM Koeriers helpt bij een betrouwbare en zorgvuldige bezorging.

Wie is verantwoordelijk?

Zodra een bestelling is geplaatst, ontstaat er een koopovereenkomst tussen de verkoper en de klant. Wettelijk gezien is de verkoper verantwoordelijk voor een correcte levering van de bestelde producten. Zelfs wanneer de verzending is uitbesteed aan een koeriersdienst.

In geval van vermissing of onduidelijkheid bij de bezorging moet de klant zich altijd richten tot de verkopende partij. Natuurlijk denken wij proactief mee. We bieden inzicht in de status van de zending, houden u op de hoogte van eventuele bijzonderheden en reageren snel op meldingen van afwijkingen of vermissingen.

Pakket is bij de buren afgeleverd

Het komt regelmatig voor dat een pakket bij de buren wordt afgeleverd. In veel gevallen gebeurt dit met een kaartje in de brievenbus waarop het huisnummer van de buren vermeld staat. Maar wat als de buren aangeven niets ontvangen te hebben?

  • Is er getekend voor ontvangst? Dan wordt de zending als geleverd beschouwd. De ontvanger is vanaf dat moment verantwoordelijk.
  • Is er niet getekend en is er geen duidelijke bezorgbevestiging? Dan blijft de verkoper verantwoordelijk voor de zending.
  • Heeft de ontvanger gekozen voor bezorging bij de buren? Dan verschuift de verantwoordelijkheid naar de ontvanger.
  • Is deze voorkeur niet opgegeven? Dan is de verkoper aansprakelijk als het pakket na levering alsnog zoekraakt.

Pakket is kwijt

Als de bezorging aantoonbaar niet is voltooid en de zending niet wordt teruggevonden na onderzoek, dan heeft de ontvanger wettelijk gezien recht op een volledige terugbetaling van het aankoopbedrag. De verkoper is niet verplicht om het product opnieuw te verzenden, maar in sommige gevallen draagt het wel bij aan de klanttevredenheid.

Hoe werkt het bij retourzendingen?

Als de ontvanger een product retourneert, ligt de verantwoordelijkheid anders. In dat geval is de ontvanger van het pakket de verzender. En verantwoordelijk voor de zending tijdens het retourproces. Raakt het retourpakket onderweg vermist? Dan ligt het risico bij de verzender. Tenzij de desbetreffende webshop een onjuist retourlabel heeft aangeboden of verkeerde verzendinstructies heeft gegeven.

Wij raden aan om retourzendingen te versturen met een track & trace code. Dan weten beide partijen waar ze aan toe zijn. Wilt u het hele verzend- en retourproces uitbesteden aan een vaste partner? JBM Koeriers denkt graag met u mee.

Betrouwbare bezorgpartner

JBM Koeriers is uw vaste partner voor al uw zakelijke zendingen. Met onze fulfilmentdienst nemen wij het hele proces uit handen. Desgewenst beheren we uw voorraad, pakken we bestellingen netjes in, verzenden we de pakketten en verwerken we retourzendingen inclusief track & trace. Zo kunt u zich richten op andere zaken.

Interessant artikel? Deel het met uw netwerk!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer nieuws

Offerte op maat

Vul het onderstaande formulier in

Zet nu de volgende stap en vraag een offerte op maat aan.

Wat is de afmeting van een collo in cm?