Enquete logistiek

Stadsdistributie: wie gaat dat betalen?

In Nederland ontstaan allerlei lokale goederenhubs, omdat er vanaf 2025 geen dieselvoertuigen meer mogen rijden in stadscentra. Dit heeft grote financiële gevolgen voor alle betrokken logistieke partijen. Daarom moet er een landelijk dekkend netwerk van goederenhubs komen. Want verzenders willen niet in elke gemeente een logistieke partner moeten zoeken die met andere voorwaarden en tarieven werkt.

Met stadsdistributie komt er onherroepelijk een extra schakel in de keten. Een schakel die hier ook iets aan wil verdienen. En daarmee komen we tot onze vraag: wie gaat dit betalen?

Scenario 1

De ontvanger betaalt de extra transportkosten aan de stadsvervoerder.

Hierbij ga je er vanuit dat iemand die zijn bedrijf heeft of woont in een gebied de kosten moet dragen. Op bepaalde plekken is de huur van een winkelpand ook hoger. Maar hoe ga je als last mile vervoerder om met mensen die niet willen betalen? Of niet thuis zijn en dus niet kunnen betalen?

Scenario 2

De verzender betaalt een toeslag aan zijn vervoerder. De vervoerder geeft de toeslag door aan de stadvervoerder.

Deze optie is het meest transparant. De verzender kan de extra kosten vaak al doorrekenen aan de ontvanger. Die weet bij het bestellen dus al waar hij of zij aan toe is. Deze manier van afrekenen wordt al toegepast voor vervoer naar de Waddeneilanden of bijvoorbeeld bij tolkosten.

Scenario 3

De grootvervoerder levert de zendingen af bij de goederenhub en betaalt de goederenhub uit de besparing op de doorlevering.

Zowel de verzender als de ontvanger hebben geen extra kosten. Er is een risico dat de vervoerder met kosten blijft zitten omdat de last mile meer kost dan dat de besparing oplevert. Daarnaast zal er voor de verzender en ontvanger geen incentive zijn om innovatief te werken. De vervoerder lost het probleem al op.

Scenario 4

De ontvanger heeft een abonnement bij de stadsvervoerder. Die combineert zoveel mogelijk leveringen aan de abonnementhouder binnen de afgesproken levermomenten.

Sommige ontvangers zien het nog steeds als een probleem van de verzender, dus waarom een abonnement? Wellicht kan de lokale goederenhub aanvullende diensten bieden zoals het opslaan en op afroep uitleveren van de voorraad. Het magazijn van de ontvanger kan dan commerciële ruimte worden en beter renderen.