Afgelopen weken zeg ik allerlei mediaberichten voorbij komen die ons waarschuwen voor de invloed van de maatschappelijke ontwikkelingen rond pakketbezorging. Ik noem er een paar:

  • Emissievrije stadslogistiek vs elektrisch vervoer
  • Gemeente Amsterdam op slot voor diesel en benzinevoertuigen
  • Verstedelijking (volgens ABN-AMRO woont in 2050 iedereen in een stad)
  • Technische mogelijkheden mbt data-delen en drones
  • De vorming van 1 landelijk Postbedrijf (voorgenomen overname van Sandd door PostNL
  • Ongebreideld terugsturen van goederen
  • En natuurlijk Bezorgschaamte

Hoe langer ik nadenk hoe meer er bij komt, maar dit lijstje geeft een aardig beeld wat er op ons afkomt.

Hoe reageren vervoerders hierop?

Iedere vervoerder de zending het liefst bij de eerste bezorgpoging afleveren aan de geadresseerde. Maar ontvangers zijn vaak niet thuis. En daarom heeft de markt al aardig wat manieren bedacht om de zendingen alsnog te bezorgen.

Denk aan het Kaartje-in-de-bus voor een nieuwe afspraak, burenlevering, afhaalpunten, tijdvakleveringen en pakketkluizen op strategische plaatsen. Ook zijn er vervoerders die al proeven met levering per drone hebben gestart.

Omdat niet elke vervoerder oneindige budgetten heeft om te experimenteren met alternatieve bezorging, kiest iedere vervoerder de ontwikkeling die het beste bij zijn klanten past.

Wat merken opdrachtgevers hiervan?

Nadat een aantal vervoerders boetes hebben gekregen voor onderbetaling, moet duidelijk zijn dat het volgen van de CAO de enige juiste weg is. De opdrachtgever wil een vervoerder die op de juiste manier innoveert en daarmee het beste past bij de klanten van deze opdrachtgever.

U begrijpt natuurlijk al dat deze innovaties geld kosten. En dat dit effect heeft op de kosten voor de vervoerder.

Is het een maatschappelijk probleem?

De maatschappelijke ontwikkelingen maken dat ook de opdrachtgever goed moet nadenken over zijn pakketlogistiek.

  • Wil ik nog wel elke dag bezorging aanbieden?
  • Hoe ga ik om met retourzendingen?
  • Kan ik slimme dingen doen met mijn verpakking om de kosten te drukken?
  • Welke services wil ik mijn klanten bieden?

Belangrijk is dat u uw klanten goed uitlegt welke keuzes u heeft gemaakt. En waarom dat in het voordeel van uw klant is.

Wat vind de ontvanger hiervan?

Met name de consument-ontvanger wil op dit moment het pakket heel snel in huis hebben, gratis kunnen terugsturen, direct een oplossing als hij/zij niet thuis is en alles gratis graag.

Maar ook ontvangers zullen merken dat zoals het nu gaat, het straks niet meer kan. Omdat het “niet meer van deze tijd is” en omdat “het onmogelijk gemaakt wordt”. Denk bijvoorbeeld aan de milieuzones in binnensteden.

Dus?

Pakketbezorging mag geen maatschappelijk probleem worden. Er zijn kansen genoeg om allerlei technieken in te zetten of zelf te ontwikkelen. En het belangrijkste is dat de vervoerder, de opdrachtgever en de ontvanger met elkaar in gesprek blijven. Want alleen zo kunnen we samen vooruit.

Maatschappelijke ontwikkelingen hou je niet tegen. En met technische ontwikkelingen moet je je voordeel doen.

Benieuwd wat wij doen? Maak een afspraak en laat u bijpraten.