Logistieke trends voor 2024

Logistieke trends voor 2024

Alles wordt duurzamer, ook de logistiek. Naast de invoering van de milieuzones en het steeds duurder worden van de logistiek, zien we nog meer ontwikkelingen die ervoor zorgen dat de CO2 footprint per zending omlaag gaat. Benieuwd welke ontwikkelingen dit zijn? En welke logistieke trends er nog meer zijn voor 2024? In dit blog praten we je bij.

Elektrisch bezorgen

De meningen over elektrisch rijden zijn verdeeld. Voorstanders zeggen dat het de toekomst is. Er is geen CO2 uitstoot als je elektrisch rijdt. Tegenstanders hameren op de nadelen rondom de accu’s en de beschikbaarheid van stroom. Maar als we het CBR mogen geloven stonden er op 1 januari van dit jaar 14.900 elektrische bestelbussen geregistreerd. Dat is bijna 52% meer dan een jaar eerder. De ontwikkelingen rondom elektrisch rijden en bezorgen zijn gestart en zullen nog wel even doorgaan.

Elektrisch bezorgen trend 2024

Last-mile bezorging

Vanaf 2025 gaan ruim 40 binnensteden dicht voor vervuilend verkeer. Dit betekent dat delen van de stad in een zeer beperkte tijd bevoorraad moeten worden. En ook nog eens emissievrij bijvoorbeeld met elektrisch vervoer. Dit vraagt om een andere manier van werken voor de leverancier, vervoerder en de ontvanger. In 2024 gaan we de eerste grote veranderingen zien. En partijen als Goederenhubs bieden een onafhankelijk netwerk van hubs aan. Lokale ondernemers kunnen zich aansluiten voor de opslag, levering en landelijke verladers.

Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)

Voor grotere bedrijven gaat vanaf 2024 de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in. Dit is een rapportageverplichting over milieubelastende activiteiten. Aan deze rapportage zitten maatregelen gekoppeld om de eigen milieu-footprint te verminderen. Ook de logistieke bedrijven krijgen hiermee te maken. En als zij zelf niet onder deze regeling vallen, hebben zij klanten die dat wel doen. Die moeten dus van de nodige informatie worden voorzien en er zullen maatregelen moeten komen. Uitgangspunt bij milieumaatregelen is vaak: “De vervuiler betaalt.” We verwachten dat zwaardere en bijzondere zendingen om die reden steeds vaker een toeslag gaan krijgen.

Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)

Automatisering

De particuliere ontvanger verwacht een track & trace code van de vervoerder. En een soepele manier om de zending alsnog te ontvangen bij niet-thuis. We zien dat de track & trace steeds beter en uitgebreider wordt, ook in 2024. Naast het fysieke niet-thuis kaartje in de bus, krijgt de ontvanger een e-mail van de pakketdienst en de mogelijkheid om een afspraak te maken voor een 2e levering.

Levering bij niet-thuis

De afgelopen jaren zien we dat er steeds meer pakketkluizen en -punten bijkomen. Bedrijven die daarin geïnvesteerd hebben, proberen dit rendabel te krijgen. Maar, zoals bij ieder netwerk, is daar massa voor nodig. Wij denken dat dit uiteindelijk door enkele grote partijen als een serviceproduct aangeboden gaat worden. De consument bestelt zijn artikelen voor levering aan huis en wil niet verrast worden met een ophaalpunt of pakketkluis.

Informatiebeveiliging

Ophaal- en aflevergegevens zijn nodig om de logistiek zijn werk te laten doen. Dat geldt ook voor de bijbehorende telefoonnummers en e-mailadressen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft besloten dat voor het uitwisselen van deze informatie geen verwerkersovereenkomst nodig is. Ondertussen zien we ook dat dreigingen met spyware, gijzelsoftware en deep fake toenemen. Daarnaast belooft AI een mooie toekomst. Naast de bewustwordingstrainingen in de branche, zien we ook dat dit meer een onderwerp wordt tussen de logistieke dienstverlener en zijn of haar klanten.

Autoriteit Persoonsgegevens

Beschikbaarheid van personeel

We zien regelmatig initiatieven voor autonome voertuigen en andere onbemande bezorging. Veel van deze initiatieven worden gedaan in het buitenland. Er zijn ook een hoop praktische en juridische bezwaren die ervoor zorgen dat dit op korte termijn waarschijnlijk nog niet in Nederland gaat gebeuren. We blijven voorlopig dus afhankelijk van bezorgers. Dat is goed nieuws voor de chauffeurs. Daarnaast merken we dat menselijk contact een duidelijke meerwaarde biedt bij de bezorging. In de logistieke sector is het al langere tijd lastig om aan goed personeel te komen. Volgens onderzoek verwacht 49% van de bedrijven de komende 3 jaar een tekort aan medewerkers. Dat heeft onder meer te maken met een hoge uitstroom naar het pensioen. Om die reden zien we allerlei creatieve oplossingen om medewerkers aan te trekken en te behouden.

Goede klantenservice

Klanten (daar vallen ook de ontvangers onder) zijn op zoek naar bevestiging. De meest succesvolle oplossing in tijd en resultaat is meestal luisteren en handelen. Logistieke dienstverleners kunnen zich hierin positief onderscheiden zolang de klant zich serieus genomen voelt. Daar horen dus geen chatbots en lange belmenu’s bij. De Klant wil een antwoord van een echt persoon. Per mail of per telefoon. Kijk maar hoe klanten soms ‘los’ gaan op social media.

Uw betrouwbare koeriers- en pakketdienst

Ook in 2024 kan JBM Koeriers uw koeriers- pakketdiensten regelen. Of we nemen het hele logistieke proces uit handen met onze e-fulfilment service.  Dit doen wij zorgvuldig. Precies zoals u het wenst. Bijvoorbeeld in eigen verpakkingsmateriaal. In vloeipapier. Met een persoonlijk briefje. En noem maar op.

Interessant artikel? Deel het met uw netwerk!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer nieuws

Een vaste fulfilmentpartner
Nieuws

Een vaste fulfilmentpartner

Wij zijn de vaste fulfilmentpartner van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). SBB erkent in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stagebedrijven voor het

LEES MEER »

Offerte op maat

Vul het onderstaande formulier in

Zet nu de volgende stap en vraag een offerte op maat aan.

Wat is de afmeting van een collo in cm?