Momenteel zijn er een hoop ontwikkelingen gaande in de wereld. Wij zien dit terug in de stijgende brandstoftarieven. Daarom werken we vanaf 14 maart de brandstoftoeslag wekelijks bij, in plaats van maandelijks. Alle andere kostenschommelingen blijven we jaarlijks corrigeren.

Wat is brandstoftoeslag ook alweer?

De brandstoftoeslag is een aantal jaren geleden in het leven geroepen om de schommelingen in de brandstoftarieven op te vangen en op die manier een zo eerlijk mogelijke prijs te berekenen. Alle andere kostenschommelingen nemen we mee in de jaarlijkse indexatie.

Hoe gaat het in zijn werk

Brandstoftoeslag berekenen we over alle diensten waarbij een voertuig nodig is. Zoals onze koeriersdienst en pakketdienst. Voor de meeste warehouse- en fullfilmentdiensten geldt de brandstoftoeslag niet.

Dit verandert er

Eerst werkten we iedere 1e dag van de maand de toeslag bij. Dit deden we op basis van de actuele brandstofprijzen en een bijbehorende tabel. Vanaf maandag werken we deze toeslag iedere week bij. Zodat we de stijgingen en dalingen eerder in de prijs kunnen verrekenen.

Wat doen we zelf om het brandstofverbruik te verminderen?

Ieder jaar stellen we onszelf als doel om onze CO2-uitstoot te beperken. Voor een logistiek bedrijf betekent dit meer vervoersbewegingen met minder fossiele brandstoffen. Zo doen we dat:

  • Onze chauffeurs krijgen trainingen gericht op zuinig rijden
  • We voorzien onze voertuigen altijd van de nieuwste technologie
  • We experimenten met elektrische voertuigen
  • We doen onderzoek naar de transitiebrandstof HVO100, dit type brandstof heeft een CO2 uitstoot die 89% lager is dan die van diesel
  • We werken samen met goederenhubs door heel Nederland om het aantal vervoersbewegingen te beperken, dit noemen we de Last Mile
  • We doen continue (experimentele) projecten met verschillende klanten om de gezamenlijke footprint te verkleinen